Det siges ofte, at sport opbygger karakter. Det betyder, at processen med at dyrke sport og få succes i sport indgyder værdifulde kvaliteter som disciplin, udholdenhed, holdarbejde og lederskab hos unge mennesker. Selv om der ikke er nogen tvivl om, at det er vigtige livsfærdigheder, er sportens rolle i forbindelse med karakterdannelse blevet undersøgt i de senere år. Nogle er endda gået så langt som til at sige, at sport faktisk lærer dårlige værdier som f.eks. aggression, konkurrence og intolerance over for andre.
De positive argumenter for idræt bygger på, at idrætten er en af de få tilbageværende institutioner i samfundet, hvor unge mennesker kan lære vigtige livslektioner. I en verden, hvor de fleste unge mennesker bruger deres tid foran skærme (fjernsyn, computere, telefoner), giver idrætten dem mulighed for at koble fra og være aktive. Ved at være en del af et hold lærer man at samarbejde og at arbejde hen imod et fælles mål; at vinde og tabe indgyder modstandsdygtighed over for modgang; og at stræbe efter at være den bedste man kan være tilskynder til at opnå topkvalitet.
Debatten om, hvorvidt sport er godt for unge mennesker eller ej, vil næppe blive løst foreløbig. Det er dog klart, at der er både positive og negative aspekter ved at deltage i sport. I sidste ende er det op til forældre og værger at afgøre, om de mener, at fordelene ved at dyrke sport opvejer risiciene eller ej. Hvis du beslutter dig for at lade dit barn dyrke sport, skal du sørge for, at det deltager i et sikkert miljø med kvalificerede trænere, der ikke kun lærer det at vinde, men også at tabe med ynde.
Læs mere om muligheden for at dyrke sport samtidig med, at man går i skole via nordjyllands idrætshøjskole.